30 Mart 2012 Cuma

Pazılı börek, arapsaçı otu ve seramik bıçaklarım

Otlu börek... Özellikle Egeliyseniz çook otlu börek yemişliğiniz vardır. Türlü türlü otlarla yapılır börekler, ısırgan, pırasa, maydanoz, ıspanak, pazı, arapsaçı, dereotu... Böreğin içine envai çeşit otu ekleyebilirsiniz, yaratıcılığı size kalmış. Ve en önemli özellik , ki bence bu böreğe asıl tat katan şey bütün malzemelerin çiğden konulmasıdır. Malzemeleri doğrar, zeytinyağını ekler ve güzelce harmanlarsınız.


 Şahsen çok takıldığım bir konu da yeşillikleri, sebze ve meyveleri doğrarken onlara temas eden metal bıçağın vitaminlerini alıp götürmesiydi. Benim için bir yemeğin lezzetli olması kadar besin değerlerini koruması da çok önemli. Bunun için bir süre plastik bıçak kullandım ama ergonomik olmaması kullanımı zorlaştırıyor, hem de her şeyi onunla kesemiyorsunuz. Sonra seramik bıçakları keşfettim, uzun süre inceledim. Tek bir bıçağa verilebilecek o kadar parayı fazla buldum ve "bir gün mutlaka " diyerek ayrıldım hep yanından. Akabinde 14 şubatı fırsat bilen eşim, beni inanılmaz mutlu etti, set halinde 3 tane bıçak konduruverdi elime. Bu kadar mutfak ve ev düşkünü olunur, o kadar mutlu oldum ki anlatamam. O günden beri metal bıçaklarımı hiç kullanmadım. Bakteri oluşumuna izin vermemesi, çok keskin oluşu, hafifliği, vitamin ve besin değerlerine dokunmaması tam aradığım özellikler.


Ürünün şef, doğrama ve soyma olmak üzere 3 tane birbirinden kullanışlı bıçağı var. Güzel de bir kılıfı. Önemli olan bu bıçakları metal yüzeylerle buluşturmamak, keskinliğine zarar verebilliyor.
Sıra geldi, bu bıçaklarla kesilen ve böreğe tat katan otlara. Çok bilinmeyen arapsaçımız var. Arapsaçı aynı dereotuna benziyor.Yabani rezene olarak da bilinen bu otun özellikle mide ve bağırsak rahatsızlıklarına iyi geldiği biliniyor, aynı zamanda  idrar söktürücü, gaz giderici, bağırsak yumuşatıcı, iştah açıcı ve kandaki üreyi düşürücü daha bir çok özelliği var. Genelde yumurta ile kavrularak yenir ama ,ben bu kez böreğe ekledim, çok da güzel oldu.


Gelelim ana malzeme pazıya. Ispanağınkine çok yakın besin değeri bulunan pazı C vitamini, demir ve folik asit açısından çok zengin.Malum ıspanak mevsimi geçti artık, pazarda hala var ama hepsi kocaman oldular. Onun yerine şu dönem bolca ve taze bulunan pazıyı öneririm. 
Pazılı börek için malzemeler:
  • 5 adet yufka ( marketlerden alınan yufkaları tavsiye etmem, varsa bildiğiniz ve işi yufka yapıp satmak olan dükkanları tercih edin.)
  • 2 su bardağı süt
  • 1 su bardağı sıvı yağ
  • 1 yumurta
  • 2 bağ pazı
  • yarım bağ maydanoz
  • yarım bağ arapsaçı
  • 4-5 dal pırasa (pırasanın yeşile bakan kısımlarını kullanın, küçük küçük doğrayarak. eğer yoksa büyükçe bir kuru soğanı yağda kavurarak malzemeye ekleyebilirsiniz.soğan yada pırasanın çok olması böreğin lezzetini artırır.)
  • 200 gr beyaz peynir( lor da konulabilir yada varsa çökelek peyniri, hepsi de yakışır otlu böreğe)
  • tuz, pulbiber
  • zeytinyağı
Ot konusunda özgürsünüz aslında, yani evinizde ne varsa yakışacağını düşündüğünüz koyabilirsiniz. İllaki buradaki malzemelerin aynısı olması şart değil yani.
Yeşillikleri ince ince doğrayın. Peyniri rendeleyerek ilave edin. Üzerine biraz zeytinyağı, tuz ve biberini ekleyip harmanlayın. 
Başka bir kapta yağı, yumurtayı, sütü çırpma teliyle güzelce çırpın. Ben sıvı karışımı biraz bol tutuyorum, böylece daha yumuşak ve lezzetli oluyor böreğimiz.
Fırın tepsisine yağlı kağıdı yayın. Üzerine yufkanın bir tanesini tepsiyi ortalayacak şekilde koyun, kenarları dışarda kalsın. Dışarda kalanları en son bohça gibi böreğin üzerine saracağız.
İlk katın üzerine sıvı karışımdan bolca ekleyin ve yayın. Bu sıvı yayma işlemini her kat için gerçekleştirin. 2 yufkayı(yufkaları elinizle bölerek küçültebilir, tepsiye yerleştirebilirsiniz) bu şekilde tepsiye koyduktan sonra iç malzemesinin yarısını ekleyin ve yayın. Üzerine bir yufkayı da sıvı karışımı kullanarak yerleştirdikten sonra bu kata da iç malzemesinin kalan yarısını ekleyin. Aynı işlemleri uygulayın. En son olarak ilk koyduğumuz yufkayı bohça şeklinde üstüne kapatın. Böreği bu aşamada dilimlere ayırın ve üzerine kalan sıvı karışımı dökün. Bu şekilde 1- 2 saat bekletirseniz daha başarılı bir börek elde edersiniz. 
Önceden ısıtılmış 180 derece fırında yarım saat kadar pişirin. Üzeri kızardığında böreğiniz pişmiş  ve servise hazır demektir. Afiyet olsun. 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlarınız benim için çok değerli ve önemli. Her yeni fikrin, görüşün, düşüncenin bana katacağı birşeyler mutlaka vardır. Hepinize teşekkür ederim.