10 Mayıs 2012 Perşembe

Balık çorbası, yanında sosu da var ama!



Balık çorbası deyince içim bi tuhaf olurdu eskiden. Tabi o zamanlar tüm deniz canlılarıyla aram şimdiki gibi değildi. Dolayısıyla balığın çorbası olması fikri bana pek hoş gelmiyordu. Tamamıyla bir önyargı elbette. 
Sonra bir gün balayına çıktığımız gemide akşam yemeği menüsünde rastlaştık kendisiyle. Sağolsun gemi personeli (Ocean Countess personeli aranızda beni duyan varsa diye yazıyorum, harikasınız) yemek konusunda gerçekten çok başarılıydı. Neticede her yemekte bu kadar iyilerse bunu da gÜzel yapmışlardır, neden olmasın diyerek yaptım tercihimi. İnanın şimdiki ben olsam utanmaz bir tane daha isterdim. O zaman yapamadım bunu...Burun kıvırarak başladığım çorbayı bir çırpıda bitirdim. 
Sonrasında başladı evde aynı tadı yakalama özentisi. Aynı tat ve aynı malzemeleri kullanmıyorum ben bu çorbayı yaparken çünkü o çorbada ne vardı o an için kestiremedim. 
Ben balık çorbamı mutlaka sebzeli yapıyorum, tadını ve besleyiciliğini katladığını aynı zamanda balık kokusunu kapattığına inanıyorum. Zaten balık sever biriyseniz çorbası da size kokmayacaktır. 
Önceleri 300-400 gramlık bir çipurayı bile bitiremezdim. Benim balığımın yarısından fazlası mutlaka kalırdı. Ben de kalan balık ziyan olmasın diye onunla yapardım çorbamı. Şimdiki yıllarda ise  daha büyük bir balıktan bile eser kalmıyor geride...
Balık çorbası yapmak için bana kalırsa istediğiniz balığı kullanabilirsiniz. Ama özellikle levrekten, orfozdan, yani etli balıklardan daha güzel olduğu söylenebilir. Üstelik kılçığından ayırma hususunda daha kolay oluyor. Ben bugünkü çorbamı sevgili eşimin kızımız için tuttuğu balıklardan yaptım. Benimkiler çok büyük balıklar değildi açıkcası ve temizlemesi de pek kolay olmadı. Ama zoru severim, çok da inatçıyım, hiç ziyan etmeden ve kılçık zerresi bırakmadan güzel bir çorba hazırlamayı başardım.

  • Bir adet orfoz kafası, bir adet levrek yada sizin seçtiğiniz herhengi bir balık (bu konuda balıkçınıza danışabilirsiniz, o duruma ve elindekilere göre en iyi balığı size verecektir.)
  • birkaç dal kereviz sapı ve yaprağı
  • dereotu
  • bir adet havuç
  • küçük bir patates
  • 2 diş sarımsak
  • küçük bir kuru soğan
  • bir tane kırmızı biber
  • defne yaprağı
  • tuz, karabiber
  • zeytinyağı
  • 1 yemek kaşığı un
  • yarım limon suyu
Seçtiğiniz balığı akan suyun altında güzelce temizleyip yıkayın ve tencereye koyun. Hoş bir aroma için defne yaprağı ekleyebilirsiniz tencereye.
 Başka bir tencerede  rendelediğiniz soğanı zeytinyağında kavurmaya başlayın. Rendelediğiniz patatesi ve havucu da ekleyip kavurmaya devam edin.   Üzerine biraz su ilave edin ve kaynamaya bırakın. 
Bu arada haşlanan balıkları sudan çıkartın ve etini kılçığından ayırmaya başlayın. 
Kaynayan sebzelerinizi alın ve hafifçe blendırdan geçirin. Ben pürüzsüz hale gelmesine izin vermiyorum çünkü hem kızımı taneli şeyler yemeye alıştırdım hem de çorbayı içerken ağzıma sebzelerin gelmesini seviyorum.
Tencereyi tekrar ocağa koyun ve ince ince doğradığınız kerevizleri, sarmısağı, kırmızı biberi, dereotunu ve biraz daha su ekleyin. Bunlar da piştikten sonra balığı ekleyebilirsiniz. 
Bu arada bir kapta unu ve limon suyunu buluşturun ve bunu sürekli karıştırarak tencereye ekleyin. Tuzu ve karabiberini de ekledikten sonra bir taşım daha kaynattığınız çorbayı ocaktan alabilirsiniz. Eğer bu şekilde taneli olmasından hoşlanmıyorsanız sebzelerin tümünü balığı eklemeden önce blendırdan geçirin, ondan sonra balığı koyun. Tercih sizin, nasıl seviyorsanız öyle yapın ama bilin ki hem siz hem de çocuklarınız çok faydalı bir çorba tatmış olacaklar.
Acı seviyorsanız biraz da pulbiber ekleyin üzerine.Hatta şu malzemeleri kullanarak çorbanıza bir sos hazırlayabilirsiniz sevgili acıseverler. Şiddetle tavsiye olunur.

  • sirke
  • dövülmüş sarımsak
  • limon suyu
  • acı turşu biberi yada taze acı biber( onları küçük küçük doğrayın)
  • tuz
  • zeytinyağı
Bu malzemeleri bir kapta karıştırın ve ekleyin gitsin çorbanıza, nefis olacak göreceksiniz...

2 yorum:

  1. çok detaylı ve güzel anlatmışsın denicem muhakkak, teşekkür ederim:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. rica ederim, beğenmenize sevindim. faydalı ve gercekten bir o kadar da lezzetli bir çorba, afiyet olsun.

      Sil

Yorumlarınız benim için çok değerli ve önemli. Her yeni fikrin, görüşün, düşüncenin bana katacağı birşeyler mutlaka vardır. Hepinize teşekkür ederim.