3 Nisan 2012 Salı

Etli pazı sarması



Dolma sarma işleri kendimi bildim bileli benim işimdi. Annem patlıcanı biberi oyar, temizler, yapraksa haşlar, hazır ederdi. Ben de bu arada içini hazır ederdim, sonra da birlikte geçerdik başına. Ben illaki hazırlanan içten yemek isterdim, karnımı doldururdum anneme göstermeden,gizli saklı o iç malzemeyle. Ne tatlı gelirdi anlatamam. Şimdi bütün malzeme önümde duruyor ama yiyen yok, tadı yok ...
Şahsen sarma olayında işin içine etin karışmasını sevmiyorum, zeytinyağlı hali daha hafif ve güzel geliyor. Ama söz konusu pazıysa bi miktar et istermiş, öyle buyuruldu. Ayrıca pazının biraz bulgur istediğini düşünüyorum, tek başına pirinçle biraz yavan kalıyor sanki. Ama bunların hepsi damak tadı elbette, sizin nasıl sevdiğiniz önemli, ben kendi tarifimi veriyorum:

  • 200 gr kıyma
  • 2 büyük boy kuru soğan
  • 1 su bardağı pirinç
  • yarım su bardağı pilavlık bulgur
  • zeytinyağı
  • 4-5 diş sarımsak
  • 2 bağ pazı
  • 1 tatlı kaşığı toz kırmızı biber
  • 1 yemek kaşığı domates salçası
  • 1 yemek kaşığı biber salçası
  • 4 tane yeşil soğan
  • 2 tane taze sarımsak
  • nar ekşisi
  • tuz, karabiber, nane, pulbiber
Pazı bu ara pazarda çok bol ve çok ucuz, bir bağ pazı 50 kuruşa satılıyor. Hatta "3 tanesi bir lira" diye bağıranını bile duydum. Madem öyle değerlendirmek lazım, üstelik besleyici de bir bitki. Ancak dikkat etmek gerek, pazı kolayca haşlanabilen ve kolay yırtılabilen yapraklara sahip. O yüzden suyu kaynatın ve yıkadığınız, saplarını kestiğiniz  pazıları sıcak suya daldırıp çıkarın yeter. Ayrıca kestiğiniz sapları atmayın, soğan ve zeytinyağı ile kavurun, üzerine ister yumurta kırın, isterseniz sarımsaklı yoğurt dökün. İkisi de nefis olur, aklınızda bulunsun. 
Soğuk sudan geçirdiğiniz pazıları bir kenara alın. Pirinci yıkayıp suda ıslatın. Tavaya kıymayı koyun ve güzelce kavurun. Kavrulan kıymaya ince doğradığınız soğanı ekleyin. Kavrulurken 4-5 diş sarımsağı içine rendeleyin. Soğan ve kıyma kavrulunca domates ve biber salçasını da ekleyin. Daha sonra önceden ıslattığınız pirinci ve yıkadığınız ama ıslatmadığınız bulguru da ilave edin. Pirinci ıslatıyoruz çünkü pazı kolay piştiğinden pirinç diri kalıyor, bulgur ise kolay pişiyor ve ıslatmaya gerek kalmıyor.
Yeşil soğanı ve taze sarımsağı ince ince doğrayın. Bu ikiliyi koymayabilirsiniz. Ben bahçemde bolca yetiştiriyorum ve hep eklerim sarmama, dolmama, ayrı bir tat kattığına inanıyorum, ama ince doğramak şart. Güzelce harmanladığınız harca toz biberi, tuzu, baharatları ve nar ekşisini ekleyin. Son kez karıştırın ve ocaktan alın.
Bu tarz yemekleri ve daha bir çok yemeği toprak tencerede pişiriyorum ben. Kattığı tat inanılmaz, varsa mutlaka toprak tencerenizi kullanın. 
Pazıları yaprak sarar gibi sarın, eğer pazılar çok büyükse ortadan ikiye bölebilirsiniz. Yaprak sarması gibi incecik olmasını beklemeyin, daha kalın oluyorlar, iç malzemeyi de daha kolay tüketiyor pazı, bolca malzeme kaldırıyor çünkü geniş yaprakları. Eğer çıkan sapları başka yerde kullanmayacaksanız tencerenin dibine yerleştirin yada halka halka kestiğiniz soğanı kullanın bunun için. Bu işlemi pazı dibini tutmasın diye gerçekleştiriyoruz. 





Sarma işlemi sona erdiğinde bir kase içinde 1 yemek kaşığı domates salçasını biraz zeytinyağı ve bir miktar su ile açın ve sarmaların üzerine dökün. Üstüne bir tane porselen tabak kapatın, varsa dolma taşını da üzerine yerleştirin. Kısık ateşte pişmeye bırakın. Biraz demlendikten sonra yanına yoğurtla iyi gider, afiyet olsun.

5 yorum:

  1. ben pazı sarmasını yapıyorum ama etli hiç denemedim saplarınıda hiç değerlendirmemiştim.ellerine sağlık..tavsiyen için teşekkürler..

    YanıtlaSil
  2. afiyet olsun. Saplarını küçük küçük doğrayıp kavurmak güzel oluyor, seviyorsanız deneyin mutlaka.

    YanıtlaSil
  3. harika ötesi bir sarma oldu, özellikle de hataydan gelen biber salçası ve nar ekşisi ile meşhur kuru patlıcan dolması vari bir lezzet elde ettim tarifiniz sayesinde, çok teşekkürler, ellerimize sağlık:)

    YanıtlaSil
  4. harika ötesi bir dolma oldu tarifiniz sayesinde, içindeki malzemenin has olması da (hataydan gelen ev yapımı biber salçası ve nar ekşisi) ayrı bir lezzet kattı . içerisine malzemelerinizin haricinde memleketten (ısparta) gelen kuyruk yağından kattım azcık. bir de dibine soğan yerine ince halka şeklinde doğradığım patatesleri koydum yapışmasın diye. eşime göre biraz daha su ilave edilebilirmiş ama bence yeterliydi. yemesi çok keyifliydi doğrusu:)) ellerimize sağlık..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cok sevindim arzucum, ellerine sağlık. Herseyin yerinde yetiseni de olunca tadina doyulmuyor degil mi? Patates fikri de guzelmis. Ben de bazen yagli, kemikli et yerlestiriyorum tencerenin dibine ki off, nefis...

      Sil

Yorumlarınız benim için çok değerli ve önemli. Her yeni fikrin, görüşün, düşüncenin bana katacağı birşeyler mutlaka vardır. Hepinize teşekkür ederim.